Konvertera

Konvertera en förbränningsmotor från bensin till Etanoldrift

Grunden för en framgångsrik konvertering är att motorn behöver mer Etanol än bensin.

Två alternativ finns när det gäller anpassa motorn för detta. Antingen att förbränningsrummet minskas med hjälp av så kallade hög-kompressionskolvar ( finns inte alltid på marknaden) eller att plana ner topplocket med en fräsmaskin.

Därefter behöver man förstås öka tillförseln av bränsle eftersom motorn vill ha mer etanol än bensin.

För veteraner som har förgasare finns det finns tre vägar att öka bränslemängden:

  1. Montera större munstycken i förgasaren = En-bränslemotor med bara bensin eller Etanol.
  2. Vill vi köra på bensin emellanåt kan välja att sätta en strypring i förgasaren, som lätt går att ta bort. Det finns ett antal olika strypringar till vanliga förgasare. Dessa bör ökas eller tas bort, om kompressionen höjs.

Insprutningsmotorer börjar nu även komma starkt för veteraner

  1. Det bästa är att chippa motorn. (elektroniken i motorn förändras). Detta kan du få hjälp med av olika företag som säljer chippsatser. Vi har använt oss av Nordic Uhr och EDAB (www.edab.com) som är duktiga på äldre fordon.
  2. Ett enklare sätt är att höja bränsletrycket linjärt på motorn. Föreningen använder en sats som kostar cirka tretusen kr. Här gäller samma princip som för förgasarmotorer. Höjs kompressionen behöver bränslemängden minskas. Bränsletrycket måste alltså sänkas.
  3. Generellt gäller att om vi höjer kompressionen blir etanolen mer energieffektiv.

Exempelvis ger en modern SAAB-motor ca 150 hk på bensin. Men tankar du den på etanol med högre förbrukning får du ut ca 185 hk. Det är inte bara fördelaktigt att konvertera äldre bilar till etanol, det är dessutom fritt fram på besiktningen för bilar äldre än 1993. Länge leve Veteranerna!

Själv har jag kört på Etanol sedan början av 2000-talet. min BMW-motor har hela tiden gått lugnt, tyst och vibrationsfritt med en tomgång på 400 v/m. Motorn har mer bottenvrid mot original och har dessutom minst 10 % mer effekt. Miljövänligheten får jag på köpet!

Miljöingenjör Bengt K-son,ordförande i KMFO, Klassiska Miljöfordon

070-417 40 90

info(at)kmfo.se